Utblick

Symposium: Kulturens betydelse för sammanhållning och samhällsutveckling

Professor Pier Luigi Sacco är en av världens ledande experter på kulturekonomi. Hans omfattande forskning visar att kultur inte bara ökar den ekonomiska tillväxten och skapar arbetstillfällen utan framför allt skapar sammanhållning bland medborgarna och ökar kapacitetsuppbyggnaden i samhället. Kultur 3.0 överskrider de traditionella politiska gränserna och har effekter på olika politiska områden, såsom ekonomi, sociala frågor, utbildning och kulturpolitik

Konsten och kulturen utgör en växande andel av ekonomin, men det är större än så, enligt professor Pier Luigi Sacco. Kulturen inverkar alltmer på det sociala och ekonomiska livet i städer och regioner. Den har en avgörande betydelse för samhällsutvecklingen och utgör en katalysator för såväl tillväxt som arbete i framtidens ekonomi. Men framförallt ökar kulturen människors sammanhållning och stärker samhällets kapacitet för social hållbarhet.

Symposiet är gratis. Läs mer här:

https://www.sh.se/kalender/kalenderposter/2019-09-27-symposium-culture-for-cohesion-och-sodertorn-lecture-med-professor-pier-luigi-sacco

Ny rapport: Barn och ungas fritidskultur i de nordiska länderna

Hur ser barns och ungas kulturliv ut i Norden när barn och unga själva bestämmer? Vilka är barns och ungas drivkrafter i skapandeprocesser och hur kan vi förstå kulturyttringarna i ett större sammanhang? Dessa frågor är utgångspunkten i en nyutkommen antologi från Kulturanalys Norden där 19 forskare presenterar sin forskning om barns och ungas fritidskultur i de nordiska länderna.

Läs mer om den intressanta rapporten här:

https://kulturanalys.se/pressmeddelande/ny-rapport-barn-och-ungas-fritidskultur-i-de-nordiska-landerna/

Barnrättsdagar i Örebro 21-22 april 2020

Tema 2020: Varje barns rätt till utveckling

”Den 1 januari 2020 träder barnkonventionen i kraft som svensk lag vilket vi ser som positivt. Nu behöver vi tillsammans ta fler steg, rusta och se över våra verksamheter för att säkerställa barnets rättigheter. Är jag, du, vi och alla andra redo?

Barnrättsdagarna 2016 hade temat ”barnkonventionen som lag i praktiken” Barnrättsdagarna 2020 kommer återigen belysa barnkonventionen som lag men nu med fokus på rätten till utveckling och med mer kunskap om den faktiska lagstiftarens avsikter och tolkningar.”

BAS kommer att medverka under Barnrättsdagarna i Örebro 21-22 april 2020. Dels kommer vi finnas på plats för att berätta om BAS och om vårt förhållande till Artikel 31 men eventuellt också med ett seminarium under rubriken Varför har barnen rätt till kultur? 

http://www.barnrattsdagarna.se/

Det kom ett mail…

Att titta på konst tillsammans med barn

… med en fråga om tips på utbildningar för de som arbetar med konst tillsammans med barn. 
Vi hittade ett intressant examensarbete av Karin Börjesson och Sandra Henriksson, Grundskollärarprogrammet på Linköpings universitet. Rubriken är; ”Att arbeta med konstverk – ett medel för att nå det aktiva samtalet.” Tänker att det kan vara intressant och inspirerande för fler av våra medlemmar. Ni hittar studien här: http://www.diva-portal.org/sma…/…/diva2:21702/FULLTEXT01.pdf

Vi tipsade också om universitetsutbildningar för kulturpedagoger och kulturskolepedagoger som vi berättat om här på webben tidigare.

Bildberättandet rullar ut över hela Sverige

BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder är Föreningen Läsrörelsens landsomfattande projekt om vikten av och konsten att läsa bilder ur ett pedagogiskt, analytiskt och konstnärligt perspektiv.

Forskare, pedagoger och bildutövare deltar och medverkar under arbetets gång. Stora konferenser anordnas i samarbete med museer och konsthallar. Kulturskolor har specialsatsningar för barn och unga. Filmvisningar ordnas tillsammans med Folkets Hus & Parker. En idéskrift tas fram.

Tanken är att sätta fokus på bilden och lyfta fram att det är grundläggande för alla att lära sig läsa och tolka bilder. Det gäller redan från tidig ålder och upp genom hela livet. Enligt Tarja Karlsson Häikiö – sakkunnig i projektet och professor i visuell och materiell kultur vid HDK i Göteborg – borde bild likställas med andra ämnen och ses som ett ”kärnämne”. Bild är visserligen inskrivet i läroplaner för grundskolan och finns som valbart ämne i gymnasieskolan, men har inte den betydelse som den borde ha i vårt visualiserade samhälle. För anmälan och info läs mer härhttp://www.lasrorelsen.nu/projekt/pagaende-projekt/bildberattande-och-konsten-att-lasa-bilder/

Nygammal medlem bjuder in till fortbildning

Camilla Olsson Ekström anordnar en inspirations- och fortbildningsdag den 28/10 i Rönninge Kungsgård (det finns logi) med temat Kreativt lärande.
Fem föreläsare och workshopsledare med bl.a. Eva Hallgren, doktor i utbildningsvetenskap: drama och som även är lärare och dramapedagog. Britt-Marie Borgström från Jamtli föreläser om tidsresor.

Medlemmar i BAS får boka-tidigt-rabatten fram till 13/9 använd kod BAS. Med rabatten är priset 995 kr exkl. moms och då ingår även fika och lunch. (Ordinariepris 1 995 kr exkl. moms).

Läs mer här http://camillakulturpedagog.se/mer-om-forelasarna-den-2810/

Camilla Olsson Ekström var med i styrelsen när föreningen BAS startade. Då jobbade hon på fd Barnkulturcentrum i Solna. När det försvann startade hon eget och har arbetat sedan dess som egen företagare under namnet Camilla Kulturpedagog. Nu vill Camilla tillbaka till BAS som enskild medlem. Vi säger förstås Varmt Välkommen tillbaka Camilla!

Sommarläsning

Under min semester i Lissabon besökte jag Marionettmuseet – en härlig upplevelse och inspiration som jag verkligen kan rekommendera till den som har möjlighet. Tillbaka till jobbet under en lugn period kan jag omvärldsbevaka på nätet. På Centrum för Barnkulturforsknings webb hittar jag massor av inspiration och läsning bland publikationer och uppsatser. Här finns teman med stor variation om allt från clowner, dataspel och lek till teater, dans och religiösa berättelser – naturligtvis i barnets perspektiv eller med barnperspektiv.
https://www.buv.su.se/cbk/publikationer/uppsatsarkiv/uppsatsarkiv-1.47302
https://www.buv.su.se/cbk/publikationer/skriftserier
Med önskan om en fortsatt skön och inspirerande sommar!
/Lisbeth


Tack Borlänge!

Konferens och årsmöte 2019

Tusen tack till Emma Källberg och hennes kulturkrigare på Kulturcentrum Asken i Borlänge för en fantastisk konferens! Vi fick uppleva en klimatsmart resa med så många givande samtal, utmanande diskussioner, uppfodrande slagord, peppande inspiration, roliga workshops och så den helt magiska utställningen på Tusen ord. Allt välordnat, generöst och välkomnande!
Se flera bilder på vår Facebooksida Barnkultur i Sverige

Styrelsen ser efter årsmötet i stort sett ut som förra året förutom att vi har fått säga farväl till Emma Källberg, som går vidare till en ny tjänst i Borlänge kommun. Vi önskar henne lycka till och säger varmt välkommen till Jobs Sara Thiele, kulturpedagog på Kulturcentrum Asken, Borlänge. Vi i styrelsen tackar för fortsatt förtroende och ser fram emot ett nytt verksamhetsår! Årsmötesprotokollet finns att läsa i sin helhet under fliken För medlemmar.

Vi säger också välkommen till den nya medlemmen Trampolin i Sandviken. En länk till deras webb finns också under fliken För medlemmar

Ny utbildning på högskolenivå

Hösten 2019 startar en helt ny utbildning på högskolenivå för personer med konstnärlig kompetens som vill fylla på med pedagogiska kunskaper för att arbeta i musik- och kulturskolan.

För att underlätta för yrkesverksamma är utbildningen utformad som ett kurspaket med möjlighet att plocka delar och att läsa i etapper, både på deltid och på distans. Utbildningen ger bland annat verktyg för undervisning i grupp, med utveckling och progression för deltagare i olika åldrar och med olika behov. I höst startar inriktningar för bland annat musik, teater, bild, foto, media, slöjd och dans. Det finns även andra utbildningsvägar och längre program för den som är intresserad.

http://www.kulturradet.se/verksamhet/Kulturskolecentrum/Nyheter/Din-passion-behovs-i-kulturskolan/

Löpa linan ut – strategisk modell för implementering av FN:s konvention om barnets rättigheter

På mitt bord ligger nu en skrift framtagen för bibliotekschefer, men som går att använda i flera typer av verksamheter. Elisabeth Englundh – sakkunnig barnens rättigheter på SKL – skriver i förordet; ”Den är så lättbegriplig och tydlig att vem som helst i vilken verksamhet som helst kan läsa innehållet och förstå hur det går till.”

Skriften har tagits fram av Region Gävleborg, Biblioteksutveckling Sörmland, Region Östergötland och Region Örebro län.

Upplägget i modellen utgår från den amerikanske forskaren och psykologen Benjamin Blooms definition av en taxonomi som en hierarkisk nivågruppering där kunskap definieras från högre till lägre nivå enligt; faktakunskap, förståelse, tillämpning, analys, syntes och värdering, och består av 8 steg i en tänkt trappa från 1 Du vet att barnkonventionen finns till 8 Du har implementerat barnkonventionen.

Jag kan varmt rekommendera modellen som stöd i arbetet med implementering av barnkonventionen. Skriften kan beställas på ex Biblioteksutveckling Sörmland eller laddas ned digitalt här: http://www.e-magin.se/paper/5bbvj26f/paper/1#/paper/5bbvj26f/1

/Lisbeth Sommarström, Nyköping
Ordförande i BaS